Meest gestelde vragen: Verkopen
Je woning zal worden getoond op Funda.nl en Pararius.nl.
Homecrew is actief door heel Nederland, wij werken met lokale taxateurs en ons aanbod wordt weergegeven op de belangrijkste woningwebsites Funda en Pararius. Hierdoor richten wij ons op alle huizenzoekers in Nederland op het gebied van koop en huur.
Funda en Pararius zijn zeer streng als het gaat om invoeren van het aantal vierkante meters omdat in het verleden regelmatig is voorgekomen dat er onterechte meer oppervlakte werd genoemd. Homecrew dient zich te houden aan de NEN2580 meetnorm. Lees hierover meer op Wikipedia. Homecrew haalt de oppervlakte maat uit het nationaal Kadaster. Bij verkoop wordt deze ook nagemeten door onze taxateur.
Bij een traditionele makelaar betaal je courtage, dat is gemiddeld 1,5% van van de verkoopprijs of bij verhuur 1 maand huur exclusief BTW. De uiteindelijke courtage kosten weet je pas als het contract getekend is (vraagprijs is niet altijd de opbrengst) en is een hoog bedrag sinds we veel via internet kunnen doen. Bij Homecrew betaal je vooraf de kosten en voor dát bedrag begeleiden wij je tot aan de overdracht van je woning. Homecrew heeft de laagste prijsgarantie. Naast een nieuwe bewoner vinden voor je huis, wil Homecrew uiteraard een goede review van jou ontvangen en dus doen wij er alles aan om succes te maken. Traditionele makelaars kunnen gebaat zijn bij een lagere verkoop/verhuur prijs om zo snel mogelijk hun courtage te kunnen verdienen. Bij Homecrew als internetmakelaar is dat niet het geval.
Jouw makelaar heeft dagelijks inzicht in de zeer dynamische markt, is op de hoogte van rechten en plichten, heeft ervaring met de psychologie van woningzoekenden en kent de valkuilen. Elke woning vraagt om een andere strategie. Homecrew weet als geen ander; kennis is een proces van het opstapelen van feiten, wijsheid ligt in hun vereenvoudiging.
Traditionele makelaars hebben nog te maken met een stukje verleden waardoor ze meer kosten moeten maken dan Homecrew. Ze hebben vaak een mooi kantoorpand op een A1 locatie en personeel dat betaalt moet worden. Al deze kosten moeten uiteindelijk door de klant worden betaalt.
Homecrew is vanaf het begin opnieuw opgebouwd en volledig geautomatiseerd. We werken niet vanuit een duur kantoor pand. Belangrijker vinden wij het dat we heel goed bereikbaar zijn. Wie komt er tegenwoordig nog naar kantoor. Alles verloopt via e-mail, chat en telefoon.
Ons vaste en lage tarief is onder andere mogelijk doordat jij zelf de bezichtigingen doet. Wie kent jouw woning en buurt immers beter dan jijzelf? Het begeleiden van bezichtigingen is een tijdrovende bezigheid voor de makelaar, omdat die vaak ook nog reistijd heeft. Bij Homecrew zal jouw makelaar er alles aan doen om de beste resultaten te behalen. Dus snel handelen tegen de beste prijs. Door de expertise van jouw makelaar te benutten, zal het jou uiteindelijk veel meer opleveren dan dat het je aan courtage gekost heeft. Zo krijg je dezelfde kwaliteit en de begeleiding, maar dan van een goedkope makelaar. Bij verkoop komt een NEN2580 meetspecialist persoonlijk bij je thuis om de opname van je woning te verzorgen.
Nee, je betaalt eenmalig het tarief aan Homecrew. Je woning is 3 maanden online. Alle tarieven zijn inclusief BTW en overige kosten. Ook betaal je achteraf geen extra courtage en/of intrekkingskosten. Jij weet als klant precies waar je aan toe bent bij Homecrew. Op de volgende pagina kan je eventueel extra makelaar diensten afnemen.
Je ontvangt een bevestiging per mail van jouw persoonlijke makelaar. Er wordt een afspraak gemaakt voor de woningopname door een lokale NEN2580 meetspecialist. Als het meetrapport ontvangen is en de foto’s zijn compleet bespreekt jouw makelaar de strategie en plaatst de woning op de markt.
Vanaf het moment dat je woning te koop of te huur staat, leid je geïnteresseerde kandidaten rond tijdens de bezichtigingen. Op onze website lees hoe je het beste een bezichtiging uit kunt voeren. Alle bezichtigings aanvragen worden direct doorgezet per mail, je kunt de kandidaten direct bellen of mailen om een afspraak in te plannen. Op het moment dat een kandidaat per email verdere interesse kenbaar maakt, nemen we contact met jou op voor overleg.
Woning websites sorteren automatisch op relevantie. Met relevantie wordt bedoeld de mate waarin een woning aansluit op de woonwensen van de woningzoeker. Deze wordt ingesteld via de zoekopdracht. Wat verder belangrijk is om zoveel mogelijk informatie aan te leveren over de woning, hoe meer informatie, hoe beter. Ook aanvullende media zoals een plattegrond of een 360° foto levert een hogere positie op. Naarmate de tijd vordert zakt je woning in de zoekresultaten, door het bestellen van een toppositie kom je bovenaan te staan. Op de volgende pagina kan je eventueel extra makelaar diensten afnemen.
Ja, dit is mogelijk. Nadat de advertentie via Homecrew geplaatst is kan deze later kosteloos door je worden gewijzigd inclusief eventueel nieuwe foto’s. Stuur hiervoor een mail naar info@homecrew.nl met vermelding van het exacte adres van de woning.
Nee, nadat je de betaling hebt gedaan en de opdracht is verstrekt, is er geen mogelijkheid tot restitutie of creditering van de betaalde kosten.
Homecrew adviseert je inzake de vraagprijs en de te verwachten opbrengst van jouw huis. De makelaar raadpleegt diverse databases om je te adviseren. Je bepaalt uiteraard zelf met welke vraagprijs we gaan adverteren. Een onderhandelingsmarge is gebruikelijk. Die onderhandelingsruimte hangt af van vele factoren, zoals type woning, locatie, onderhoudstoestand enzovoort. Vraag hier een gratis waardebepaling aan.
Het totaal aantal foto’s dat je kan plaatsen is 20 stuks op Pararius en op Funda is het max. 30 stuks . Tip: 10 foto’s is het minimum, omdat de woning websites dat waarderen met een betere ranking. Maak goed belichte foto’s in een beeldverhouding van 4:3 (liggende foto). Maak de foto’s ook niet te ‘zwaar’ (1024 pixels breed is ruim voldoende). Lever ze aan in het jpg-bestandsformaat.
Ga naar het gemeentehuis van je woonplaats. Vraag om een kopie van je plattegrond email deze per scan of foto door naar info@homecrew.nl onder vermelding van je exacte adres. Je kan ook een nieuwe plattegrond laten opmaken. Op de volgende pagina kan je deze extra makelaar dienst afnemen.
Je levert een prettig leesbare tekst aan, zonder opmaak. Niet te lange zinnen, hooguit een bijzin. Een paragraaf heeft maximaal 4 regels. Bezoekers kijken eerder naar een lijst met punten.
Stuur een mail naar info@homecrew.nl. Geef daarin aan op welke datum en op welke uren je open huis houdt met het exacte adres. Homecrew zorgt voor verwerking van je verzoek. Je woning krijgt een “Open huis” vermelding op Funda.
Het inmeten van een woning dient volgens de NEN 2580 norm te gebeuren. Hierdoor zijn potentiële kopers verzekerd van correcte informatie over de inhoud en gebruiksoppervlakte. Hoe het gebruiksoppervlakten exact bepaald wordt lees je in dit Wikipedia artikel of bekijk je in deze YouTube video. Het all-in tarief van Homecrew is inclusief een inmeting volgens deze norm.
De verkoper is niet verplicht een taxatierapport op te laten maken. De koper wordt vaak door zijn hypotheekverstrekker verplicht een taxatierapport op te laten stellen. Er zijn twee soorten taxaties, namelijk een gevalideerde en een niet gevalideerde. De laatste wordt gemaakt door een onafhankelijke taxateur, deze persoon kan tevens makelaar zijn. Het Nwwi (Nederlands Woning Waarde Instituut) zorgt voor een gevalideerd taxatierapport. In deze YouTube video wordt verder ingegaan wat dat betekend.
Je bent pas in onderhandeling als de woningeigenaar reageert op je bod door een tegenbod te doen. Je bent echter nog niet in onderhandeling als de makelaar aangeeft dat hij je bod met de woningeigenaar zal bespreken.
Ja, dat mag. Een onderhandeling hoeft namelijk nog niet tot een contract te leiden. Bovendien kan het zijn dat de woningeigenaar graag wil weten of er meer belangstelling is. Overigens mag ook met meer dan één gegadigde tegelijk worden onderhandeld. Een makelaar moet dit wel duidelijk melden. Vaak zal de makelaar van de woningeigenaar aan belangstellenden vertellen dat een woning, zoals dat heet, ‘onder bod’ is. Als belangstellende mag je dan wel een bod uitbrengen, maar de makelaar mag dan pas met je in onderhandeling treden als de onderhandeling met de eerste geïnteresseerde beëindigd is. De makelaar doet geen mededelingen over de hoogte van biedingen. Dit zou namelijk overbieden kunnen uitlokken.
Nee. De Hoge Raad heeft bepaald dat de vraagprijs moet worden gezien als een uitnodiging tot het doen van een bod. Ook als je de vraagprijs biedt, kan de woningeigenaar dus nog beslissen of hij je bod aanvaardt of niet, of dat hij zijn makelaar een tegenbod laat doen.
Ja, de woningeigenaar kan besluiten de vraagprijs te verhogen of te verlagen. Daarnaast kun je als potentiële koper/huurder echter ook besluiten om tijdens de onderhandelingen je bod weer te verlagen. Zodra de woningeigenaar een tegenbod doet, vervalt namelijk je eerder gedane bod.
Als verkoper en koper het eens zijn over de belangrijkste zaken (zoals de prijs, de opleveringsdatum en de ontbindende voorwaarden), legt de verkopende makelaar de afspraken schriftelijk vast in een koopakte. Ontbindende voorwaarden zijn hierin een belangrijk onderwerp. Je krijgt als koper namelijk niet automatisch een ontbindende voorwaarde.
Wil je bijvoorbeeld een ontbindende voorwaarde voor de financiering, dan moet je dit melden bij het uitbrengen van je bod. Het is dan ook belangrijk dat de partijen het eens zijn over aanvullende afspraken en ontbindende voorwaarden voordat de koopakte wordt opgemaakt.
Zodra beide partijen de koopakte hebben ondertekend en de koper een afschrift van deze akte heeft ontvangen, treedt voor jou als particuliere koper de wettelijke bedenktijd van 3 dagen in werking. Van de 3 dagen bedenktijd moeten er minimaal 2 dagen geen zaterdag, zondag of erkende feestdag zijn. Binnen deze tijd kunt je als koper alsnog afzien van de aankoop.
Doet je dit niet, zijn de financiën rond en vormen ook eventuele andere ontbindende voorwaarden geen obstakel meer, dan zal op de afgesproken opleveringsdatum de overdracht plaatsvinden bij de notaris.
Ja, dat mag. Soms zijn er zoveel belangstellenden die de vraagprijs bieden of benaderen, dat het moeilijk te bepalen is wie de beste koper is. In dat geval kan de verkopende makelaar – in overleg met de verkoper – besluiten de lopende onderhandelingen af te breken en de biedprocedure te wijzigen om vervolgens te kiezen voor bijvoorbeeld een inschrijvingsprocedure. Hierbij hebben alle bieders een gelijke kans om het hoogste bod uit te brengen. Alvorens het systeem te wijzigen, dient de makelaar uiteraard eerst de eventueel gedane toezeggingen na te komen.
Nee. De makelaar bepaalt samen met de woningeigenaar de procedure. Heb je serieus belangstelling, vraag de makelaar dan wat je positie is. Dat kan teleurstelling voorkomen.
Als er een bod wordt uitgebracht, volgt er overleg met jouw Homecrew makelaar. Bieders kunnen een bod uitbrengen middels dit formulier op onze website. Mocht je al een bod hebben ontvangen, dan kan je dat het beste doorgeven aan jouw Homecrew makelaar. De Homecrew makelaar zal namens jou de onderhandelingen begeleiden.
Als je een woning via Homecrew verkoopt betaal je geen percentage over de koopsom. Je betaalt enkel het vaste all-in tarief waarvoor alle diensten worden geleverd, inclusief begeleiding en advies bij de onderhandelingen.
Als er een bezichtiging wordt aangevraagd, wordt deze direct doorgestuurd. Ook buiten kantooruren. Je neemt zelf contact op met de kandidaat. Wij geven nooit je contactgegevens door aan de geïnteresseerde.
Het eigendomsbewijs is het document dat je bij de notaris hebt getekend, toen je het huis kocht. Ook wel akte van levering genoemd. De notaris heeft destijds dit eigendomsbewijs ingeschreven bij het kadaster. Op het uittreksel van het kadaster staat onder welk nummer het is op te vragen.
Het splitsingsreglement wordt als bijlage bij de koopakte gevoegd, in het geval u een appartement verkoopt of koopt.
In de koopovereenkomst (die u toegestuurd krijgt door uw makelaar) worden de afspraken tussen de koper en de verkoper vastgelegd. Deze moet door beide partijen worden ondertekend en verstuurd worden naar de notaris. Wij versturen alle desbetreffende stukken naar de notaris keuze van de koper.
Je kan hem het beste aangeven dat je het bod eerst gaat bespreken met de makelaar van Homecrew en dat er spoedig een reactie volgt.
Je mag uiteraard zelf onderhandelen. De vraag is of dat verstandig is. Als professionele makelaar weten wij hoe je het spelletje speelt. Zeker als er ook een aankoopmakelaar bij betrokken is. Wij adviseren je sterk om de aankoopmakelaar naar Homecrew door te verwijzen. Het is overigens gebruikelijk dat een aankoopmakelaar niet achter de rug van de verkoopmakelaar om gaat onderhandelen. Dat is druist in tegen de erecode. Het is in ieder geval van belang dat Homecrew op de hoogte is van onderhandelingen. Je kan dan altijd terugvallen op de expertise van de Homecrew.
In overleg met de Homecrew makelaar wordt de procedure bepaald. Dat kan bijvoorbeeld een inschrijving zijn. Meerdere kandidaat-kopers kunnen dan een bod uitbrengen, waarna jij de keus maakt met wie je tot overeenstemming wil komen.
Je bent voor bezichtigingen niet afhankelijk van de agenda van de makelaar. Je verzorgt de bezichtigingen wanneer het jou schikt.
Wie kent de woning en de buurt beter dan jijzelf? Het is leuk om de mensen een rondleiding te geven door de woning waar je zelf hebt gewoond. Mensen krijgen als de eigenaar zelf de rondleiding verzorgt meer gevoel bij de woning.
Het te koop bord ontvangt je van de NEN2580 meetspecialist die bij je thuis langskomt voor de woningopname.
Ja dat kan. Zowel de koper als de verkoper mogen de onderhandeling op ieder moment stoppen.
Zodra de verkoper met een tegenvoorstel reageert op een bod, is hij/zij in onderhandeling met de koper. Eerder niet. Voor de koper geldt dus dat hij/zij pas in onderhandeling is zodra de verkoper reageert op zijn/haar bod met een tegenvoorstel.
De verkoper is vrij om in onderhandeling te gaan met de beste bieder (en dat hoeft niet per se de eerste te zijn). Zodra er echter een tegenvoorstel op een bod wordt gedaan door de verkoper, is men in onderhandeling en dient dit bod uit te worden onderhandelt. Pas zodra deze onderhandeling is afgebroken, kan de verkoper ingaan op een eventueel nieuw bod. Verkoper en koper kunnen beiden de onderhandelingen op ieder moment staken.
Zodra er een onderhandeling loopt, mag de verkoper niet met een tweede partij in onderhandeling gaan. Wel mogen bezichtigingen voor de woning gewoon doorgaan. Het kan dan natuurlijk wel voorkomen dat een andere partij ook interesse heeft voor dezelfde woning en het staat deze persoon vrij een bod uit te brengen. De verkoper mag hier echter niet op in gaan met een tegenbod. Wel kan hij de geïnteresseerde in dat geval uitleggen dat hij al in onderhandeling is en om een uiterst bod vragen. Hierna kan hij hetzelfde aan jou vragen. Bedragen van biedingen mag hij hierbij niet noemen. Op basis van de ontvangen informatie zal de verkoper besluiten al dan niet de koop met jou te sluiten.