Meest gestelde vragen: Verhuren
Homecrew verzorgt alle diensten zoals een traditionele makelaar. Als je ervoor kiest om zelf de bezichtigingen/checkin uit te voeren bespaar je al snel € 1000 omdat je dan niet de gebruikelijke 1 maand courtage betaalt. De kosten zijn slechts een paar honderd euro. Met Homecrew plaats je jouw woning op Pararius en/of Funda. De bezichtiging aanvragen sturen we door naar jouw inbox, zodat je naar eigen regie de bezichtigingen kan inplannen. Vanwege dit internetmakelaars model kunnen we landelijk werken. Doordat we (in meeste gevallen) niet de bezichtigingen uitvoeren, kunnen we deze vrijgekomen tijd besteden aan het helpen van meer verhuurders. Homecrew haar verdienmodel zit in een marge op de advertenties en het verkopen van adviesdiensten als producten.
Bij een tijdelijk huurcontract van maximaal 2 jaar voor een zelfstandige woning of maximaal 5 jaar bij een onzelfstandige woonruimte, heeft de huurder tot 6 maanden nadat het tijdelijk huurcontract is afgelopen, de mogelijkheid om de huurcommissie in te schakelen.
In geval van een huurcontract voor onbepaalde tijd, kan de huurder alleen in het eerste halfjaar de huurcommissie inschakelen.
Je woning zal worden getoond op Funda.nl en Pararius.nl.
Homecrew is actief door heel Nederland, wij werken met lokale taxateurs en ons aanbod wordt weergegeven op de belangrijkste woningwebsites Funda en Pararius. Hierdoor richten wij ons op alle huizenzoekers in Nederland op het gebied van koop en huur.
Woningverhuur is een specialisme dat niet onderschat mag worden. Gecompliceerde regelgeving, rechten, plichten en voorwaarden maken het niet makkelijk. Daarom is het belangrijk dat je een partij inschakelt met kennis van de markt en de regelgeving, die bovendien een ruime ervaring heeft in het zorgvuldig verhuren van woningen. De makelaars van Homecrew hebben sinds 2007 ervaring in het zorgvuldig (tijdelijk) verhuren van woningen.
Een huurder vinden één ding. Maar is deze huurder de juiste? Met uitgebreide screeningsmogelijkheden beperken we het risico van ongewenste situaties zoals overlast, hennepteelt, slecht betaalgedrag, onderverhuur of oneigenlijk gebruik. Dit wordt door ons o.a. gescreend door het opvragen van een arbeidsovereenkomst, salarisstroken, bankafschrift en een kopie van een geldig legitimatiebewijs. Last but not least, de intuïtie van de makelaars van Homecrew is erg scherp geworden tijdens hun dienstjaren.
Homecrew heeft veel ervaring met het verhuren aan expats. Deze huurders verblijven gemiddeld 6 maanden tot 3 jaar. Vervolgens koopt men een woning, gaat men naar een ander land of terug naar eigen land. De meesten zoeken een volledig gemeubileerde woning, waar praktisch alles aanwezig zodat men enkel een koffer met kleding hoeft mee te nemen. Gestoffeerde verhuur komt ook voor, alleen zien we dat vaker in de prijsklassen boven €2000 en eerder bij woningen boven circa 100 m2. Gestoffeerd houdt in dat aanwezig zijn; vloeren, muurbekleding, raambekleding, sanitair, keuken met apparatuur, wasmachine, droger. Als deze onderdelen niet aanwezig zijn wordt er gesproken over een casco oplevering.
Bekijk recensies van expats die wij hebben voorzien van een huurwoning in deze video op YouTube
Op het bij de totstandkoming van de huurovereenkomst niet afgeven door de verhuurder aan de huurder van een geldig energielabel (ook wel energieprestatiecertificaat of energie-index genoemd) staan sancties. Het verdient, vanuit de positie van de verhuurder gezien, aanbeveling altijd een energielabel van de woning aan de huurovereenkomst te hechten, omdat dat in verreweg de meeste gevallen leidt tot een betere puntenwaardering volgens het woningwaarderingsstelsel. Discussies over de vraag of een huurovereenkomst geliberaliseerd is of niet, kunnen zo gemakkelijker worden voorkomen. Opzoeken of je woning een geldig energielabel heeft kan via www.energielabel.nl. Het laten opmaken van een energielabel kan o.a. via www.epadviseurs.energieprestatie-adviesplatform.nl
– wijs niet vooraf aan wie in welke kamer zit;
– maak geen (formele/schriftelijke) onderverdeling van de huurprijs;
– plaats geen sloten op de individuele kamers;
– zorg ervoor dat alle bewoners toegang hebben tot alle onderdelen van de woning;
– zorg ervoor dat in het huurcontract staan dat deze bewoners ‘gezamenlijk één duurzaam huishouden voeren’;
– verplicht de huurder om vanaf één of een gezamenlijke rekening de huur in één keer over te maken;
Als je de bovenstaande voorschriften in acht neemt bij het verhuren van de woning zal jouw privaatrechtelijke situatie gewoon als verhuur van een zelfstandige woning worden aangemerkt. Wat kan er, wat mag er? Zie woningdelen Amsterdam
In principe kent Nederland onderstaande varianten van huurovereenkomsten. Er bestaan nog altijd misverstanden over welke variant bij welke verhuur situatie past. De makelaar van Homecrew bespreekt na het aanmelden van je woning wat het beste past bij jouw specifieke situatie.
Huurovereenkomst voor bepaalde tijd (voor maximaal 2 jaar)
Huurovereenkomst voor bepaalde tijd met diplomatenclausule (tussenhuur)
Huurovereenkomst Leegstandwet (te koop staande woning)
Huurovereenkomst voor onbepaalde tijd (klassieke meest bekende variant)
Funda en Pararius zijn zeer streng als het gaat om invoeren van het aantal vierkante meters omdat in het verleden regelmatig is voorgekomen dat er onterechte meer oppervlakte werd genoemd. Homecrew dient zich te houden aan de NEN2580 meetnorm. Lees hierover meer op Wikipedia. Homecrew haalt de oppervlakte maat uit het nationaal Kadaster. Bij verkoop wordt deze ook nagemeten door onze taxateur.
Bij een traditionele makelaar betaal je courtage, dat is gemiddeld 1,5% van van de verkoopprijs of bij verhuur 1 maand huur exclusief BTW. De uiteindelijke courtage kosten weet je pas als het contract getekend is (vraagprijs is niet altijd de opbrengst) en is een hoog bedrag sinds we veel via internet kunnen doen. Bij Homecrew betaal je vooraf de kosten en voor dát bedrag begeleiden wij je tot aan de overdracht van je woning. Homecrew heeft de laagste prijsgarantie. Naast een nieuwe bewoner vinden voor je huis, wil Homecrew uiteraard een goede review van jou ontvangen en dus doen wij er alles aan om succes te maken. Traditionele makelaars kunnen gebaat zijn bij een lagere verkoop/verhuur prijs om zo snel mogelijk hun courtage te kunnen verdienen. Bij Homecrew als internetmakelaar is dat niet het geval.
Jouw makelaar heeft dagelijks inzicht in de zeer dynamische markt, is op de hoogte van rechten en plichten, heeft ervaring met de psychologie van woningzoekenden en kent de valkuilen. Elke woning vraagt om een andere strategie. Homecrew weet als geen ander; kennis is een proces van het opstapelen van feiten, wijsheid ligt in hun vereenvoudiging.
Traditionele makelaars hebben nog te maken met een stukje verleden waardoor ze meer kosten moeten maken dan Homecrew. Ze hebben vaak een mooi kantoorpand op een A1 locatie en personeel dat betaalt moet worden. Al deze kosten moeten uiteindelijk door de klant worden betaalt.
Homecrew is vanaf het begin opnieuw opgebouwd en volledig geautomatiseerd. We werken niet vanuit een duur kantoor pand. Belangrijker vinden wij het dat we heel goed bereikbaar zijn. Wie komt er tegenwoordig nog naar kantoor. Alles verloopt via e-mail, chat en telefoon.
Ons vaste en lage tarief is onder andere mogelijk doordat jij zelf de bezichtigingen doet. Wie kent jouw woning en buurt immers beter dan jijzelf? Het begeleiden van bezichtigingen is een tijdrovende bezigheid voor de makelaar, omdat die vaak ook nog reistijd heeft. Bij Homecrew zal jouw makelaar er alles aan doen om de beste resultaten te behalen. Dus snel handelen tegen de beste prijs. Door de expertise van jouw makelaar te benutten, zal het jou uiteindelijk veel meer opleveren dan dat het je aan courtage gekost heeft. Zo krijg je dezelfde kwaliteit en de begeleiding, maar dan van een goedkope makelaar. Bij verkoop komt een NEN2580 meetspecialist persoonlijk bij je thuis om de opname van je woning te verzorgen.
Nee, je betaalt eenmalig het tarief aan Homecrew. Je woning is 3 maanden online. Alle tarieven zijn inclusief BTW en overige kosten. Ook betaal je achteraf geen extra courtage en/of intrekkingskosten. Jij weet als klant precies waar je aan toe bent bij Homecrew. Op de volgende pagina kan je eventueel extra makelaar diensten afnemen.
Vanaf het moment dat je woning te koop of te huur staat, leid je geïnteresseerde kandidaten rond tijdens de bezichtigingen. Op onze website lees hoe je het beste een bezichtiging uit kunt voeren. Alle bezichtigings aanvragen worden direct doorgezet per mail, je kunt de kandidaten direct bellen of mailen om een afspraak in te plannen. Op het moment dat een kandidaat per email verdere interesse kenbaar maakt, nemen we contact met jou op voor overleg.
Woning websites sorteren automatisch op relevantie. Met relevantie wordt bedoeld de mate waarin een woning aansluit op de woonwensen van de woningzoeker. Deze wordt ingesteld via de zoekopdracht. Wat verder belangrijk is om zoveel mogelijk informatie aan te leveren over de woning, hoe meer informatie, hoe beter. Ook aanvullende media zoals een plattegrond of een 360° foto levert een hogere positie op. Naarmate de tijd vordert zakt je woning in de zoekresultaten, door het bestellen van een toppositie kom je bovenaan te staan. Op de volgende pagina kan je eventueel extra makelaar diensten afnemen.
Ja, dit is mogelijk. Nadat de advertentie via Homecrew geplaatst is kan deze later kosteloos door je worden gewijzigd inclusief eventueel nieuwe foto’s. Stuur hiervoor een mail naar info@homecrew.nl met vermelding van het exacte adres van de woning.
Nee, nadat je de betaling hebt gedaan en de opdracht is verstrekt, is er geen mogelijkheid tot restitutie of creditering van de betaalde kosten.
Homecrew adviseert je inzake de vraagprijs en de te verwachten opbrengst van jouw huis. De makelaar raadpleegt diverse databases om je te adviseren. Je bepaalt uiteraard zelf met welke vraagprijs we gaan adverteren. Een onderhandelingsmarge is gebruikelijk. Die onderhandelingsruimte hangt af van vele factoren, zoals type woning, locatie, onderhoudstoestand enzovoort. Vraag hier een gratis waardebepaling aan.
Het totaal aantal foto’s dat je kan plaatsen is 20 stuks op Pararius en op Funda is het max. 30 stuks . Tip: 10 foto’s is het minimum, omdat de woning websites dat waarderen met een betere ranking. Maak goed belichte foto’s in een beeldverhouding van 4:3 (liggende foto). Maak de foto’s ook niet te ‘zwaar’ (1024 pixels breed is ruim voldoende). Lever ze aan in het jpg-bestandsformaat.
Ga naar het gemeentehuis van je woonplaats. Vraag om een kopie van je plattegrond email deze per scan of foto door naar info@homecrew.nl onder vermelding van je exacte adres. Je kan ook een nieuwe plattegrond laten opmaken. Op de volgende pagina kan je deze extra makelaar dienst afnemen.
Je levert een prettig leesbare tekst aan, zonder opmaak. Niet te lange zinnen, hooguit een bijzin. Een paragraaf heeft maximaal 4 regels. Bezoekers kijken eerder naar een lijst met punten.
Stuur een mail naar info@homecrew.nl. Geef daarin aan op welke datum en op welke uren je open huis houdt met het exacte adres. Homecrew zorgt voor verwerking van je verzoek. Je woning krijgt een “Open huis” vermelding op Funda.
Je bent pas in onderhandeling als de woningeigenaar reageert op je bod door een tegenbod te doen. Je bent echter nog niet in onderhandeling als de makelaar aangeeft dat hij je bod met de woningeigenaar zal bespreken.
Ja, dat mag. Een onderhandeling hoeft namelijk nog niet tot een contract te leiden. Bovendien kan het zijn dat de woningeigenaar graag wil weten of er meer belangstelling is. Overigens mag ook met meer dan één gegadigde tegelijk worden onderhandeld. Een makelaar moet dit wel duidelijk melden. Vaak zal de makelaar van de woningeigenaar aan belangstellenden vertellen dat een woning, zoals dat heet, ‘onder bod’ is. Als belangstellende mag je dan wel een bod uitbrengen, maar de makelaar mag dan pas met je in onderhandeling treden als de onderhandeling met de eerste geïnteresseerde beëindigd is. De makelaar doet geen mededelingen over de hoogte van biedingen. Dit zou namelijk overbieden kunnen uitlokken.
Nee. De Hoge Raad heeft bepaald dat de vraagprijs moet worden gezien als een uitnodiging tot het doen van een bod. Ook als je de vraagprijs biedt, kan de woningeigenaar dus nog beslissen of hij je bod aanvaardt of niet, of dat hij zijn makelaar een tegenbod laat doen.
Ja, de woningeigenaar kan besluiten de vraagprijs te verhogen of te verlagen. Daarnaast kun je als potentiële koper/huurder echter ook besluiten om tijdens de onderhandelingen je bod weer te verlagen. Zodra de woningeigenaar een tegenbod doet, vervalt namelijk je eerder gedane bod.
Nee. De makelaar bepaalt samen met de woningeigenaar de procedure. Heb je serieus belangstelling, vraag de makelaar dan wat je positie is. Dat kan teleurstelling voorkomen.
Als er een bezichtiging wordt aangevraagd, wordt deze direct doorgestuurd. Ook buiten kantooruren. Je neemt zelf contact op met de kandidaat. Wij geven nooit je contactgegevens door aan de geïnteresseerde.
Het splitsingsreglement wordt als bijlage bij de koopakte gevoegd, in het geval u een appartement verkoopt of koopt.
Je kan hem het beste aangeven dat je het bod eerst gaat bespreken met de makelaar van Homecrew en dat er spoedig een reactie volgt.
Je mag uiteraard zelf onderhandelen. De vraag is of dat verstandig is. Als professionele makelaar weten wij hoe je het spelletje speelt. Zeker als er ook een aankoopmakelaar bij betrokken is. Wij adviseren je sterk om de aankoopmakelaar naar Homecrew door te verwijzen. Het is overigens gebruikelijk dat een aankoopmakelaar niet achter de rug van de verkoopmakelaar om gaat onderhandelen. Dat is druist in tegen de erecode. Het is in ieder geval van belang dat Homecrew op de hoogte is van onderhandelingen. Je kan dan altijd terugvallen op de expertise van de Homecrew.
Je bent voor bezichtigingen niet afhankelijk van de agenda van de makelaar. Je verzorgt de bezichtigingen wanneer het jou schikt.
Wie kent de woning en de buurt beter dan jijzelf? Het is leuk om de mensen een rondleiding te geven door de woning waar je zelf hebt gewoond. Mensen krijgen als de eigenaar zelf de rondleiding verzorgt meer gevoel bij de woning.